ŚRODKI TRANSPORTOWE A TWORZYWA SZTUCZNE

– Środki transportowe produkowane są przez:

– przemysłbudowy okrętów (stoczniowy),

– przemysł budowy wagonów i lokomotyw,

– przemysł samochodowy, motocyklowy i rowerowy oraz

– przemysł lotniczy.

Zastosowania tworzyw sztucznych w tych przemysłach mają pewne cechy wspólne, dlatego można je rozpatrzyć łącznie. Uwzględnić przy tym trzeba udział tworzyw sztucznych:

– w konstruowaniu kadłuba lub karoserii,

– w wyposażeniu wewnętrznym kabin,

– w budowie mechanizmów poruszających.

Jedną z najbardziej wartościowych cech tworzyw sztucznych przy zastosowaniach do budowy środków transportowych jest ich mały ciężar właściwy i wynikająca stąd lekkość konstrukcji. Może nie jest ona taka ważna w budowie okrętów, ale znaczenie jej w innych środkach transportowych wzrasta, by osiągnąć swój szczyt w samolotach. Natomiast ograniczająco wpływają wymagania co do bezpieczeństwa pożarowego, ponieważ eliminują one część tworzyw sztucznych, mniej odpornych pod tym względem. Zasadniczymi tworzywami do budowy kadłubów i karoserii są następujące materiały:

– blacha stalowa – na okręty, wagony, samochody,

– blachy z metali lekkich – na samoloty i samochody,

– drewno – na małe statki i łodzie, wagony towarowe, samochody ciężarowe i samoloty.

Tworzywa te, z wyjątkiem częściowo blach aluminiowych, są na ogół bardzo mało odporne na korozję. Tymczasem warunki w jakich pracują środki transportowe są pod tym względem ciężkie. Dość przypomnieć, że okręty i łodzie są narażone jednocześnie na działanie wilgotnego powietrza i wody morskiej, zawierającej sole nieorganiczne. Do tego dochodzą bardzo duże różnice temperatur i długotrwałe działanie promieni słonecznych. Wagony kolejowe oprócz niszczących wpływów atmosfery, podlegają działaniu dymu z parowozów o dużej zawartości składników korodujących. Może nieco lżejsze są warunki pracy samochodów. Na ka- dłuby samolotów najbardziej niszcząco wpływają stosunkowo bardzo duże różnice temperatur (od -40°C do +70°C), które zmieniają się przy tym w bardzo szybkim tempie. Nic więc dziwnego, że ochrona przed korozją urasta w tym przemyśle do jednego z najpoważniejszych zagadnień. Rozwiązane ono zostało przez wyprodukowanie przez przemysł tworzyw sztucznych bogatego asortymentu tworzyw powłokowych o wybitnych i zróżnicowanych własnościach antykorozyjnych. Obecnie istnieje szereg typów specjalnych farb i lakierów dostosowanych do wymagań każdego z działów przemysłu transportowego. Farby okrętowe są odporne nie tylko na działanie wody morskiej, zawierają one również składniki trujące, nie pozwalające organizmom morskim na osiedlanie się na kadłubie okrętu i hamowanie przez to jego szybkości. Lakierom wagonowym i samochodowym zawdzięczamy oprócz ochrony antykorozyjnej również i estetyczny wygląd zewnętrzny naszych współczesnych środków komunikacji lądowej. Podobne własności mają specjalne lakiery lotnicze.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>