TWORZYWA SZTUCZNE W ŚRODKACH TRANSPORTU CZ. II

Własności optyczne tworzyw sztucznych, a mianowicie ich przezroczystość, są wykorzystywane w lotnictwie do budowy lekkich i trwałych osłon kabiny pilota. Stosuje się je także na przezroczyste osłony w motocyklach, samochodach, nawet w wagonach kolejowych. Tworzywa zaś warstwowe ze zwykłego szkła krzemianowego i tworzyw akrylowych, stosowane są jako nietłukące się szyby bezpieczne w samochodach. Wreszcie tworzywa sztuczne służą do wyrobu szkieł do reflektorów, tylnych świateł ostrzegawczych i kierunkowskazów.

Wnętrza kabin czy przedziałów pasażerskich mogą być obecnie całkowicie zbudowane z tworzyw sztucznych i nimi dekorowane. Sprawę tę wyjaśniono już dostatecznie przy omawianiu architektury wnętrz mieszkalnych. Nadmienić tylko należy, że tego rodzaju zastosowania są tu bardziej uzasadnione, ponieważ kabiny środków transportowych są wykorzystywane o wiele intensywniej. W tych warunkach większa odporność, czystość i trwałość tworzyw sztucznych, w porównaniu z innymi materiałami, jest bardziej opłacalna ekonomicznie, nawet przy wyższym koszcie zainstalowania.

Pozostają jeszcze do omówienia zastosowania tworzyw sztucznych w budowie mechanizmów poruszających środki transportowe. W kabinie nawigatora, szofera czy lotnika używa się ich do budowy tablic z przyrządami kontrolnymi, samych aparatów kontrolnych, kół kierownic i wielu innych akcesoriów. Właściwa zaś strona techniczna składa się z urządzeń mechanicznych i elektrycznych, w budowie których tworzywa sztuczne biorą udział na zasadach już omówionych. Podkreślić trzeba zastosowanie tworzyw sztucznych w produkcji okładzin hamulcowych samochodów i samolotów. Równie duży udział mają tworzywa sztuczne przy produkcji ogumienia. Ze sztucznych kauczuków wytwarza się dętki i opony. Ostatnio również tkanina wzmacniająca opony, tzw. kord, nie jest już produkowana z włókien bawełnianych, lecz z mocniejszych i trwalszych włókien syntetycznych (z poliamidów).

Może jeszcze należałoby wspomnieć o zastosowaniu tworzyw sztucznych w wyposażeniu okrętów w tkaniny nie butwiejące (z poliamidów) i liny niebutwiejące i nietonące w wodzie (z polietylenu) oraz wykorzystaniu własności tworzyw spienionych do produkcji nietonących kół i łodzi ratunkowych.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>