TWORZYWA SZTUCZNE W ŚRODKACH TRANSPORTU

Tworzywa sztuczne stosowane są jednak nie tylko na powłoki, ale i jako samodzielne tworzywa konstrukcyjne. Tworzywa warstwowe z klejonych i impregnowanych fornirów drzewnych wypierają drewno z jego zastosowań w budowie wagonów towarowych. Są lżejsze, trwalsze, mocniejsze i dostępne w arkuszach o dużych wymiarach. Pozwalają one na stosowanie konstrukcji jednolitych, bez fug i szczelin, których nie można uniknąć przy użyciu desek. Dzięki temu wagony towarowe uzyskują lepszą wodoszczelność, montuje się je szybciej i taniej.

Podobnie szeroko stosowane są tworzywa warstwowe drewniano-ży- wiczne przy budowie kadłubów samolotów i ślizgowców, gdzie z powodzeniem współzawodniczą z blachami z metali lekkich.

Inny sposób rozwiązania tego zagadnienia to stosowanie nowoczesnych warstwowych tworzyw poliestrowych, wzmocnionych włóknem szklanym. Posiadają one wytrzymałości zbliżone do blach stalowych, a są lżejsze, bardzo łatwe do formowania i zupełnie odporne na korozję. Stosuje się ją do budowy monolitycznych kadłubów łodzi i małych statków, również i do budowy karoserii samochodów osobowych, autobusów i samochodów ciężarowych. W samolotach stosuje się je na razie do części mniej obciążonych, jak przód kadłuba, zbiorniki paliwa, osłona radaru itp.

Stosowanie tworzyw sztucznych pozwala również na najlepsze rozwiązanie zagadnień izolacji cieplnej i dźwiękowej środków komunikacyjnych. Do tych celów doskonale nadają się tworzywa przekładkowe (sandwicze), zawierające spienione tworzywo sztuczne w okładzinach z blachy aluminiowej lub z laminatów poliestrowych wzmocnionych włóknem szklanym. W budowie okrętów używa się ich do izolowania termicznego kadłuba, do budowy ścianek działowych między kabinami pasażerskimi, do izolowania części okrętu, w której znajdują się silniki wywołujące drgania. W budowie wagonów do konstruowania ścian i dachów wagonów pasażerskich i wagonów-chłodni. Przemysł samochodowy buduje z nich całe karoserie samochodów osobowych i autobusów. Wreszcie w samolotach pozwalają one na dobre rozwiązanie bardzo ważnej w tym wypadku sprawy izolacji termicznej kadłuba.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>